- Anvendelse
1.1 Nærværende salgs- og leveringsbetingelser gælder for alle tilbud, ordrebekræftelser, ordrer og leverancer mellem Grønfeldt Elementer A/S, CVR nr. 32 67 36 78 (benævnt Sælger) og Køber (Grønfeldt Elementers kunde), medmindre andet er skriftlig aftalt. Sælger og Køber benævnes herefter "Part" og samlet "Parterne". Uanset om Købers indkøbsbetingelser er trykt på ordrer eller på anden måde fremsendt til Sælger, udgør dette ikke en del af aftalegrundlaget, medmindre Sælger udtrykkeligt har anerkendt dem.
1.2 Træelementer til opførsel af bygninger/huse benævnes herefter ”Elementer”
1.3 Byggematerialer og produkter, som skal indgå varigt i et byggeri, benævnes "Materialer".
- Tilbud, ordre og ordrebekræftelse
2.1 Sælgers tilbud er ikke bindende for Sælger. Sælger kan således til enhver tid tilbagekalde eller justere et tilbud.
2.2 En ordre er først bindende, når der foreligger en skriftlig ordrebekræftelse fra Sælger.
2.3 Køber har efter ordreafgivelse ikke ret til at ændre eller annullere ordren. Hvis ændringer eller annullering undtagelsesvis godkendes af Sælger, påhviler alle omkostninger i forbindelse hermed Køber.
2.4 Hvis Køber ikke ønsker at modtage ordren på det aftalte tidspunkt, påhviler alle omkostninger i forbindelse med håndtering og opbevaring Køber. Sælger er i den forbindelse berettet til at fremsende faktura med udgangspunkt i den først aftale leveringsdato, hvorefter ansvaret for leverancen overgår til Køber.
- Rådgiverydelser
3.1 Sælger kan under ingen omstændigheder drages til ansvar for rådgiverydelser fra tredjepart, uagtet at ydelsen bliver rekvireret gennem Sælger.
3.2 Køber accepterer at rekvirering af rådgiverydelser gennem Sælger foregår på den pågældende rådgivers handelsbetingelser, og at Sælger intet ansvar har herfor.
3.3 En hver tvist som Køber måtte have over for rådgiver, er Sælger uvedkommende, herunder rådgiveransvar og økonomiske uoverensstemmelser.
3.4 Sælger påtager sig ikke ansvaret for vederlagsfri rådgivning. Det være sig både mundtligt og skriftlig rådgivning, herunder måltagning.
- Priser
4.1 Sælger har ikke en fast prisliste, og regner særskilt tilbud fra sag til sag.
4.2 Alle Sælgers tilbud, ordre og ordrebekræftelse er opgivet ekskl. levering, emballage, afgifter og moms medmindre andet fremgår skriftligt.
4.3 Sælger er løbende berettet til at ændre i priser på tilbud og ordre, såfremt prisstigningen kan henvises til ændringer i lovgivningen, herunder ændringer i afgifter.
4.4 Alle Sælgers tilbud, ordrer og ordrebekræftelser afgives med forbehold for mellemsalg, medmindre andet fremgår skriftligt.
- Betaling og sikkerhedsstillelse
5.1 Køber stiller sikkerhed for hele købet ved ordreafgivelse, medmindre andet er skriftligt aftalt.
5.2 Betaling skal senest være Sælger i hænde på den på fakturaen angivne forfaldsdato.
5.3 Kreditperioden regnes fra leveringstidspunktet, uanset om Købers forhold eller tredjepart medfører at levering ikke sker som aftalt.
5.4 Ved forsinket betaling har Sælger ret til at suspendere opfyldelsen af sine forpligtelser over for Køber vedrørende den relevante leverance samt eventuelt andre kontraktforhold Parterne imellem.
5.5 Hvis betaling sker efter forfaldsdatoen, er Sælger berettet til at pålægge renter på det skyldige beløb med 2 % pr. påbegyndt måned.
- Returnering
6.1 Sælger modtager ikke Elementer, Materialer eller emballage retur.
6.2 Hvis Sælger på trods af punkt 6.1. særskilt aftaler at tage Materialer eller Elementer retur, skal returvarerne være ubrugte, i mangelfri stand samt i original og ubrudt intakt emballage.
6.3 Returvarer krediteres, medmindre andet er aftalt, med et fradrag på 20%, ligesom Køber dækker alle returneringsomkostninger.
- Garanti
7.1 Sælger giver ingen garanti på de købte Elementer eller Materialer.
7.2 I visse tilfælde vil leverandører give garanti på Elementerne eller Materialerne. I sådanne tilfælde kan Køber alene rejse krav som følge af leverandørens garanti på leverede Elementer og Materialer direkte mod leverandøren.
7.3 Sælger er forpligtet til at formidle kontakten mellem Køber til Sælgers leverandør i tilfælde af reklamation iht. punkt 7.2.
- Levering
8.1 Leveringsdato er som anført på ordrebekræftelsen.
8.2 Sælger er ansvarsfri for både direkte og indirekte tab for forsinkelser som følge af projektændringer, vejrlig, arbejdskonflikter, brand, offentlige påbud, mangel på kvalificeret arbejdskraft og for svigtende materialeleverancer eller andre forhold som Sælger, ikke har magt over. Skulle en sådan forsinkelse opstå, vil Køber omgående blive informeret herom.
8.3 Det i ordrebekræftelsen anførte leveringstidspunkt er alene vejledende for Sælger, medmindre andet skriftligt er aftalt mellem Parterne.
8.4 Risiko for Elementernes eller Materialernes undergang eller beskadigelse overgår til Køber ved levering.
8.5 Ved leverancer til Grønland, Færøerne eller Island accepterer Køber, at leverancen er sket ved indlevering i den toldfrie zone i udskibningshavnen, og at ansvaret herefter overgår til Køber.
- Egenkontrol og Reklamation
9.1 Køber er forpligtet til, straks ved modtagelsen, og inden Elementer og Materialer tages i brug at kontrollere, at leverancen er mangelfri.
9.2 Hvis Køber konstaterer mangler i leverancen ved den i punkt. 9.1 beskrevne egenkontrol, skal Køber straks og senest 7 dage efter modtagelsen reklamere skriftligt overfor Sælger.
9.3 I tilfælde af mangler i leverancen er Sælger forpligtet til at afhjælpe manglen hurtigst muligt eller at udbetale erstatning til Køber.
9.4 Erstatning som udbetales som følge at mangelfuld leverance, som beskrevet i punkt. 9.3 kan aldrig overstige værdien af den mangelfulde komponent, og her menes ikke hele leverancen, men blot det fejlbehæftet Element eller Materiale.
- Montage
10.1 Sælger kan under ingen omstændigheder drages til ansvar for montage fra tredjepart, uagtet at ydelsen bliver rekvireret gennem Sælger, medmindre andet er skriftligt aftalt.
10.2 Køber accepterer at rekvirering af montageydelser gennem Sælger foregår på den pågældende montørs handelsbetingelser, og at Sælger intet ansvar har herfor.
10.3 Et hvert krav Køber måtte have overfor montøren eller montørens forsikring, herunder erstatningsansvarssager og økonomiske uoverensstemmelser, er Sælger uvedkommende.
- Force majeure
11.1 Sælger er ikke ansvarlig for ekstraordinære begivenheder, som Sælger ikke er herre over , herunder men ikke begrænset til arbejdskonflikt, en leverandørs insolvens, hackerangreb, virusangreb, epidemier, mangel på transportmidler, brand, krig, beslaglæggelse, oprør og uroligheder, vareknaphed, forsinkelser fra underleverandører eller restriktioner som den danske regering eller enhver udenlandsk regering måtte gennemføre, her hindrer leverance eller begrænser de ressourcer som Sælger anvender.
11.2 Skulle den indtræffe en force majeure begivenhed, som beskrevet i pkt. 11.1 bortfalder Sælgers forpligtelser under aftalen om salg, såfremt Sælger bliver forhindret i at udføre ordren, eller det bliver urimeligt byrdefuldt for Sælger at opfylde ordren.
11.3 Det påhviler Sælger uden ugrundet ophold skriftligt at underrette Køber om eksistensen af en begivenhed, der medfører ansvarsfrihed i henhold til nærværende pkt. 11.
- Produktansvar
12.1. Sælger er alene ansvarlig for personskade, hvis loven ufravigeligt pålægger Sælger ansvaret.
12.2 Sælger kan under igen omstændigheder drages til ansvar for avancetab, driftstab eller andet indirekte tab.
12.3 Sælger hæfter aldrig for skader på: I) fast ejendom, II) løsøre, III) på produkter/byggerier fremstillet af Køber, IV) på produkter, hvori indgår produkter, der er fremstillet af køber, V) på fast ejendom eller løsøre, som produkter omfattet af pkt. III eller IV forårsager (grundet den solgte leverance eller vi) andet materiel.
12.4 Såfremt en tredjemand kan vælge at gøre et krav som beskrevet i punkt 12.3 gældende mod Sælger og Køber, og helt eller delvist gennemfører kravet mod Sælger, skal Køber – i den udstrækning Sælger overfor tredjemand pålægges ansvar – skadesløsholde Sælger.
12.5 Såfremt tredjemand fremsætter krav mod Køber om erstatning i henhold til dette punkt 12, skal Køber straks skriftligt underrette Sælger herom.
12.6 Sælger og Køber er gensidigt forpligtede til at lade sig sagsøge ved den domstol, som behandler erstatningskrav, der er rejst mod en af dem på grundlag af en skade, som påstås forårsaget af leverancen. Det indbyrdes forhold mellem Sælger og Køber kan dog afgøres ved voldgift, jf. nedenfor.
- Ansvarsbegrænsning og Sælgers leverandører
13.1 Sælgers kan under ingen omstændigheder drages til ansvar for driftstab, tidstab, avancetab, dagbøder, produktansvar eller andet indirekte tab – uagtet Sælgers uagtsomhed.
13.2 I tilfælde af at Sælgers Leverandør eller tredjemand har et ansvar over for Sælger i forbindelse med forsinkelser eller mangler vedrørende leverancer modtaget af Køber, er Sælger indstillet på så vidt muligt at give Køber transport i Sælgers krav mod leverandøren eller tredjemand.
13.3 Købers erstatningskrav kan maksimalt udgøre købesummen for den mangelfulde/fejlbehæftede leverance, uanset om Købers eventuelle tab måtte overstige et sådant beløb. Køber kan ikke herudover kræve godtgørelse eller anden kompensation i anledning af fejlen/manglen.
- Tvister
14.1 Parterne skal forsøge at løse alle tvister i mindelighed.
14.2 Tvister som ikke kan afgøres i mindelig, skal som udgangspunkt afgøres ved voldgift, medmindre Sælger bestemmer, at tvisten skal afgøres ved de ordinære domstole.
14.3 Afgøres tvisten ved voldgift, skal den afgøres i henhold til den til enhver tid gældende lov om voldgift.
14.2 Afgøres tvisten ved de ordinære domstole, skal den afgøres ved byretten ved Sælgers hjemting, uden hensyn til hvor Køber opholder sig.
- Ikrafttrædelse
15.1 Disse salgs- og leveringsbetingelser er gældende pr. 1. januar 2024.